|
Turen g?r til
Stockholm
B?den blev i vinterens l?b
udrustet med en badeplatform og en st?vnplatform, samt f?r ?rsskiftet
en ny rullegenua fra ?Elvstr?m sails?. En 33 kvadratmeters Rollstr?m,
RC Coastel. En uge f?r sommersejladsens begyndelse der var den 23.
juni, blev b?den sejlet til Faurby-v?rftet i Sk?rb?k, hvor de stod for
monteringen af et elektrisk ankerspil, der ved str?msvigt, ogs? kan
betjenes manuelt.
Men som sagt,
afsejlingstidspunktet var bestemt til mandag den 23. juni, men da
v?rftet ikke var helt klar med de sidste justeringer, f?r over middag,
og jeg ogs? havde et par sm?justeringer, der skulle ordnes, samt
vejret var meget bl?sende, med regnfulde byger iblandet, blev
afsejlingstidspunktet udsat til tirsdag morgen kl. 04:30. Vejret var
en vestlig vind af middelstyrke, og der var sol p? det meste af dagen.
Turen blev nord om Fyn, ned i Storeb?lt, og endte kl. 22 om aftenen
med at kaste den nye ankerudrustning mellem Far?broerne og
Storstr?msbroen. En dejlig udsigt var der, til de oplyste Far?broer.
Men tilbage til turen ud af Lilleb?lt, om morgenen, den forl?b for
motor, da vinden ikke var der i tilstr?kkelig grad. Men det tog meget
l?ngere tid end ventet, da der var en ret kraftig str?m sydg?ende, p?
dette tidspunkt. S? de f?rste mange timer gik med at komme igennem
dette b?lte. Senere p? dagen, da det gik ned igennem Storeb?lt, var
str?mmen imidlertid medg?ende, s? der stod dejlige store tal p?
loggen. Jeg sejlede meget sommerfugl, med forsejlet staget ud til den
ene side, og storsejlet ud til den anden, og med en preventer p?h?ftet
bommen, s? der ikke forekommer utilsigtede bomninger. P? v?rftet havde
jeg f?et p?monteret en ny krog til forbindelse mellem storsejlssk?det
og l?jgangen. Det var en smart en som jeg s? de andre Faurbyb?de
sejlede med, s? jeg t?nkte, at s?dan en m?tte jeg ogs? have. Det fik
jeg, og den blev monteret, til erstatning for den tidligere sj?kl, der
ellers sad der. Den nye var lettere af afmontere, s? storsejlssk?det
let kunne f?res ud i d?kslisten ved havneliggeri. Fint. Da jeg sejlede
ud af havnen i Sk?rb?k og ind mod Lilleb?lt, var der en sagte brise
agten fra. Men pludselig skiftede enten b?den retning, eller vinden,
med det resultat, at der forekom en bomning, det var kun ved en sagten
brise, s? ingen problem i dette. Og dog, for den smarte nye
afmonterbar krog, var selvafmonterende, og dermed blev storsejlssk?det
afmonteret fra l?jgangen, og bommen sv?vede alene ude i Lilleb?lt, kun
holdt ved b?den af storsejl og mast. Den svingede straks ud og imod
vanterne, det agterske, m?tte tage mest fra. S?dan noget skrammel. Der
skete heldigvis ingen skade, og dog, cockpitb?nken fik et skrub, s?
noget tr?v?rk blev fl?kket. Men en mindre skade, n? det skulle v?re.
S? afmontering af den smarte krog, og den gamle sj?kl i igen. Det
holder, men er ikke lige til af afmontere og placere ude i d?kslisten.
Men sikkerheden m? v?re det der her skal prioriteres.
Onsdag den 25., var der
ikke nogen vind, s? jeg valgte at tage den med ro, og komme igennem
Storstr?mmen og Gr?nsund for motor. Der var godt med modstr?m, modsat
dagen f?r, vandmasserne skulle p? plads efter g?rdsdagens vestenvind,
s? der var fra 0 til 3 knobs modstr?m, mest ud til ?st i ?sters?en. Da
jeg var kommet ud af Gr?nsund, kom der lidt vind, og jeg sejlede for
sejl, de sidste 10 s?mil der var til den ankerplads, som jeg havde
udset mig under M?en, ca. 5 s?mil fra den ?stlige klint. Jeg skulle
godt nok krydse derud, s? sejll?ngden blev noget l?ngere, men der var
tid nok, og det var dejligt at f? sejlene op, og vindroret styrede
n?rmest perfekt, hvad jeg senere skulle komme til at finde ud af i den
senere sejlads. Men ankeret blev hejst ned, og det fungerede.
Aftensmaden blev kokkereret, og s? tidligt til k?js.
Turen mod Bornholm, helt
bestemt R?nne, begyndte kl. 04:30, der var stille vind. Storsejlet
hejst f?rst, dern?st trykke p? fjernbetjeningen, og ankeret er oppe,
og der sejles. Derefter kunne forsejlet rulles ud, og de 80 s?mil mod
R?nne, var begyndt. Der var stille vind fra vest, s? der blev hurtigt
rigget an til sommerfugl. Vindroret fik jeg indstillet ret let, det
svingede som det skulle. Jeg syntes ikke sidste ?r, at kunne f? det
til at virke ordentligt, p? andet end bidevind, men i ?r, kan det i
hvert fald ogs? styre p? en l?nser, og en plat l?nser. Godt, s? hvad
skulle skipper, s? bedrive tiden med? Jo, hvorfor ikke f? gang i lidt
medbragt litteratur, solen skinnede, og der var ikke brug for andet
til udkik og holde udsyn, og det kunne fint kombineres med bogl?sning,
ved at rette blikket op over ruftaget, hvert 10. minut. S? der kom
gang i Tor N?rretranders: ?G?ld dig?. Den holdt kun til turen over
?sters?en, og jeg var lidt betaget, af min nye aktivitet, under den
ellers lange turdistance. Og kombinationen af l?sning og udkik, var
udm?rket. Jeg fik ?jnene v?k fra bogen engang imellem, og dermed skabt
de pauser, der skal til for at kunne holde koncentrationen ved bogen.
S? en ny erfaring, og opdagelse til skipper.
Vi r?g ind i R?nne Havn kl.
22, og dermed l? vi i den 1. og den eneste havn, p? vores tur til
Stockholm. Vi l? der en nat, og blev bonet 150 danske kroner for den
till?gning. Jeg skulle have fyldt dieselbeholdningen op, noget jeg
ikke havde n?et i Mariager, inden afsejlingen. S? nu var tanken fyldt
op med 50 liter, samt 50 liter ekstra p? dunke. Der blev provianteret
en dejlig jordb?rt?rte, samt lidt andet, s? nu kunne den videre
sejlads nordp? godt forts?tte. S? om aftenen sejlede vi til Sandvig,
og smed ankeret der p? sandbund imellem diverse garn fra de lokale
fiskere. Det var snart ikke til at find et ordentligt omr?de til at
svaje rundt p?, men da ankeret m?tte op den f?lgende morgen, var der
da hverken fisk eller net p? den store krog, s? det m? jo ha lykkedes
at finde en ledig kvadratmeter til ankeret at komme ned p?.
S? kl. 04, l?rdag den 28.
blev sejlene sat med kurs til ?land. Ca. 45 grader, s? kommer
sydspidsen af ?land til syne efter ca. 80 s?mil. Jeg tog en ankerplads
p? den ?stlige side af ?lands sydlige spids. Der var klippegrund,
kunne jeg h?re p? ankerlyden, da ankeret fandt sin forankrede plads i
det m?rke vand. Ankeralarmen blev aktiveret p? navigatoren. Ikke at
det betyder s? meget, for lyden derfra i tilf?lde af den bliver
aktiveret, er s? svag, at den n?ppe er h?rbar for mig nede fra k?jen
af. S? det er bare at stole p? dit ankergrej, og s? f? sovet noget.
Der var relativt stille vejr, s? der var ikke de store problemer i
det. Min 10 kg bruceanker, med en 40 meter 8 mm k?le i, klarer der
udm?rket. Jeg vil sige; godt det er k?de hele vejen, for den bliver
ofte snoet omkring nogle klippeformationer, dernede p? bunden i l?bet
af ankringsperioden, s? hvis det var line, var der m?ske en chance for
at den kunne files p?, og springe. Under turen fra Bornholm til ?land,
styrede vindroret igen for en vind oftest agten for tv?rs, men ogs?
for en halvvind ind i mellem. Jeg er ved at v?re afh?ngig af det ror,
der hverken siger lyde, eller bruger af batterikapaciteten. Der r?g en
bog til ind i litteraturbeholdningen, og denne gang var det kongens
fald, der bl.a. beskriver det Stockholmske blodbad den 7. november
1520, under Kong kreistiern. Kong kreistiern der senere blev afsat, og
levede de sidste ?r af sit liv i husarrest p? S?nderborg slot, med sin
ledsager Mikkel Th?gersen.
S?ndag den 29. juni om
morgenen, jeg husker ikke tidspunktet, men det har nok v?ret omkring
godt 04, var meningen at sejle til det sydlige af Gotland, s? kursen
blev sat derp?, med omkring 60 grader. Men vinden svigtede, og jeg
besluttede at blive langs ?land, for ikke at skulle risikere
motorsejlads det meste af vejen. Ved at v?lge sejladsen langs ?lands
?stkyst, kunne jeg altid s?ge ind til kysten og ankre, n?r jeg ville.
Det blev til en stille sejlads med megen lidt vind, men dog det meste
af tiden for sejl. Ikke s? lang en distance, denne dag, kun knap 50
s?mil. S? 10 s?mil f?r vi n?ede det nordlige af ?en fandt jeg en lille
vig, ved et fyr, og der blev ankeret s?nket ned p? klippegrund, som
vanligt. Igen en rolig nat.
Mandag den 30. juni blev
kursen s? sat p? fastlandet ind mod vest, da afstanden var for lang
til af g? direkte nordp? op i n?rheden af den begyndende indsejling
til Stockholm. En l?nger sejlads kom der ud af det, men vinden var
meget svag de f?rste timer s?ndag morgen, s? jeg turde ikke regne med
en distance p? meget over de 80 s?mil, og derfor var jeg n?dt til at
s?ge mod Norrk?bing, og ankrede der i sk?rg?rden blandt de sm?
sommerhuse, som svenskerne har p? de mange ?er. Men st?rre huse er nu
ogs? ved at v?re p? vej, om end noget mindre charmerende for os andre
at kigge p?, men nok mere bekvemmelige at bebo.
Tirsdag den 1. juli sejlede
vi s? ca. 60 s?mil i roligt vejr, og p?begyndte f?rst sejladsen kl.
8:30 om morgenen. Det var en ren svir, og kun fordi, at distancen
kunne b?re det. Det er altid godt at komme tidligt fra reden, for der
kan nemmest opst? problemer, s? man ikke n?r i havn til den forventede
tid, grundet vigende vind, modstr?m, eller andre ting, man ikke havde
forudset. Men vi n?ede ind ved 20:30 tiden, og der er nu kun ca. 45
mil tilbage til Stockholm.
Onsdag den 2. juni ligger
jeg p? anker, og f?r skrevet blandt andet dette her, og forbereder mig
p? den videre sejlads ind i den selvf?lgelig svenske sk?rg?rd, med
ogs? til dels den Stockholmske, om end den nok ikke kan siges at
str?kke sig s? langt som hertil, men det er dog indensk?rs sejlads
herfra af, og f?rgerne til Gotland, kommer sejlende j?vnligt forbi her
ude p? den anden side af sk?rene.
Mere blev der ikke skrevet
p? denne turJ
|
|