Turen g?r til Stockholm

B?den blev i vinterens l?b udrustet med en badeplatform og en st?vnplatform, samt f?r ?rsskiftet en ny rullegenua fra ?Elvstr?m sails?. En 33 kvadratmeters Rollstr?m, RC Coastel. En uge f?r sommersejladsens begyndelse der var den 23. juni, blev b?den sejlet til Faurby-v?rftet i Sk?rb?k, hvor de stod for monteringen af et elektrisk ankerspil, der ved str?msvigt, ogs? kan betjenes manuelt.

Men som sagt, afsejlingstidspunktet var bestemt til mandag den 23. juni, men da v?rftet ikke var helt klar med de sidste justeringer, f?r over middag, og jeg ogs? havde et par sm?justeringer, der skulle ordnes, samt vejret var meget bl?sende, med regnfulde byger iblandet, blev afsejlingstidspunktet udsat til tirsdag morgen kl. 04:30. Vejret var en vestlig vind af middelstyrke, og der var sol p? det meste af dagen. Turen blev nord om Fyn, ned i Storeb?lt, og endte kl. 22 om aftenen med at kaste den nye ankerudrustning mellem Far?broerne og Storstr?msbroen. En dejlig udsigt var der, til de oplyste Far?broer. Men tilbage til turen ud af Lilleb?lt, om morgenen, den forl?b for motor, da vinden ikke var der i tilstr?kkelig grad. Men det tog meget l?ngere tid end ventet, da der var en ret kraftig str?m sydg?ende, p? dette tidspunkt. S? de f?rste mange timer gik med at komme igennem dette b?lte. Senere p? dagen, da det gik ned igennem Storeb?lt, var str?mmen imidlertid medg?ende, s? der stod dejlige store tal p? loggen. Jeg sejlede meget sommerfugl, med forsejlet staget ud til den ene side, og storsejlet ud til den anden, og med en preventer p?h?ftet bommen, s? der ikke forekommer utilsigtede bomninger. P? v?rftet havde jeg f?et p?monteret en ny krog til forbindelse mellem storsejlssk?det og l?jgangen. Det var en smart en som jeg s? de andre Faurbyb?de sejlede med, s? jeg t?nkte, at s?dan en m?tte jeg ogs? have. Det fik jeg, og den blev monteret, til erstatning for den tidligere sj?kl, der ellers sad der. Den nye var lettere af afmontere, s? storsejlssk?det let kunne f?res ud i d?kslisten ved havneliggeri. Fint. Da jeg sejlede ud af havnen i Sk?rb?k og ind mod Lilleb?lt, var der en sagte brise agten fra. Men pludselig skiftede enten b?den retning, eller vinden, med det resultat, at der forekom en bomning, det var kun ved en sagten brise, s? ingen problem i dette. Og dog, for den smarte nye afmonterbar krog, var selvafmonterende, og dermed blev storsejlssk?det afmonteret fra l?jgangen, og bommen sv?vede alene ude i Lilleb?lt, kun holdt ved b?den af storsejl og mast. Den svingede straks ud og imod vanterne, det agterske, m?tte tage mest fra. S?dan noget skrammel. Der skete heldigvis ingen skade, og dog, cockpitb?nken fik et skrub, s? noget tr?v?rk blev fl?kket. Men en mindre skade, n? det skulle v?re. S? afmontering af den smarte krog, og den gamle sj?kl i igen. Det holder, men er ikke lige til af afmontere og placere ude i d?kslisten. Men sikkerheden m? v?re det der her skal prioriteres.

Onsdag den 25., var der ikke nogen vind, s? jeg valgte at tage den med ro, og komme igennem Storstr?mmen og Gr?nsund for motor. Der var godt med modstr?m, modsat dagen f?r, vandmasserne skulle p? plads efter g?rdsdagens vestenvind, s? der var fra 0 til 3 knobs modstr?m, mest ud til ?st i ?sters?en. Da jeg var kommet ud af Gr?nsund, kom der lidt vind, og jeg sejlede for sejl, de sidste 10 s?mil der var til den ankerplads, som jeg havde udset mig under M?en, ca. 5 s?mil fra den ?stlige klint. Jeg skulle godt nok krydse derud, s? sejll?ngden blev noget l?ngere, men der var tid nok, og det var dejligt at f? sejlene op, og vindroret styrede n?rmest perfekt, hvad jeg senere skulle komme til at finde ud af i den senere sejlads. Men ankeret blev hejst ned, og det fungerede. Aftensmaden blev kokkereret, og s? tidligt til k?js.

Turen mod Bornholm, helt bestemt R?nne, begyndte kl. 04:30, der var stille vind. Storsejlet hejst f?rst, dern?st trykke p? fjernbetjeningen, og ankeret er oppe, og der sejles. Derefter kunne forsejlet rulles ud, og de 80 s?mil mod R?nne, var begyndt. Der var stille vind fra vest, s? der blev hurtigt rigget an til sommerfugl. Vindroret fik jeg indstillet ret let, det svingede som det skulle. Jeg syntes ikke sidste ?r, at kunne f? det til at virke ordentligt, p? andet end bidevind, men i ?r, kan det i hvert fald ogs? styre p? en l?nser, og en plat l?nser. Godt, s? hvad skulle skipper, s? bedrive tiden med? Jo, hvorfor ikke f? gang i lidt medbragt litteratur, solen skinnede, og der var ikke brug for andet til udkik og holde udsyn, og det kunne fint kombineres med bogl?sning, ved at rette blikket op over ruftaget, hvert 10. minut. S? der kom gang i Tor N?rretranders: ?G?ld dig?. Den holdt kun til turen over ?sters?en, og jeg var lidt betaget, af min nye aktivitet, under den ellers lange turdistance. Og kombinationen af l?sning og udkik, var udm?rket. Jeg fik ?jnene v?k fra bogen engang imellem, og dermed skabt de pauser, der skal til for at kunne holde koncentrationen ved bogen. S? en ny erfaring, og opdagelse til skipper.

Vi r?g ind i R?nne Havn kl. 22, og dermed l? vi i den 1. og den eneste havn, p? vores tur til Stockholm. Vi l? der en nat, og blev bonet 150 danske kroner for den till?gning. Jeg skulle have fyldt dieselbeholdningen op, noget jeg ikke havde n?et i Mariager, inden afsejlingen. S? nu var tanken fyldt op med 50 liter, samt 50 liter ekstra p? dunke. Der blev provianteret en dejlig jordb?rt?rte, samt lidt andet, s? nu kunne den videre sejlads nordp? godt forts?tte. S? om aftenen sejlede vi til Sandvig, og smed ankeret der p? sandbund imellem diverse garn fra de lokale fiskere. Det var snart ikke til at find et ordentligt omr?de til at svaje rundt p?, men da ankeret m?tte op den f?lgende morgen, var der da hverken fisk eller net p? den store krog, s? det m? jo ha lykkedes at finde en ledig kvadratmeter til ankeret at komme ned p?.

S? kl. 04, l?rdag den 28. blev sejlene sat med kurs til ?land. Ca. 45 grader, s? kommer sydspidsen af ?land til syne efter ca. 80 s?mil. Jeg tog en ankerplads p? den ?stlige side af ?lands sydlige spids. Der var klippegrund, kunne jeg h?re p? ankerlyden, da ankeret fandt sin forankrede plads i det m?rke vand. Ankeralarmen blev aktiveret p? navigatoren. Ikke at det betyder s? meget, for lyden derfra i tilf?lde af den bliver aktiveret, er s? svag, at den n?ppe er h?rbar for mig nede fra k?jen af. S? det er bare at stole p? dit ankergrej, og s? f? sovet noget. Der var relativt stille vejr, s? der var ikke de store problemer i det. Min 10 kg bruceanker, med en 40 meter 8 mm k?le i, klarer der udm?rket. Jeg vil sige; godt det er k?de hele vejen, for den bliver ofte snoet omkring nogle klippeformationer, dernede p? bunden i l?bet af ankringsperioden, s? hvis det var line, var der m?ske en chance for at den kunne files p?, og springe. Under turen fra Bornholm til ?land, styrede vindroret igen for en vind oftest agten for tv?rs, men ogs? for en halvvind ind i mellem. Jeg er ved at v?re afh?ngig af det ror, der hverken siger lyde, eller bruger af batterikapaciteten. Der r?g en bog til ind i litteraturbeholdningen, og denne gang var det kongens fald, der bl.a. beskriver det Stockholmske blodbad den 7. november 1520, under Kong kreistiern. Kong kreistiern der senere blev afsat, og levede de sidste ?r af sit liv i husarrest p? S?nderborg slot, med sin ledsager Mikkel Th?gersen.

S?ndag den 29. juni om morgenen, jeg husker ikke tidspunktet, men det har nok v?ret omkring godt 04, var meningen at sejle til det sydlige af Gotland, s? kursen blev sat derp?, med omkring 60 grader. Men vinden svigtede, og jeg besluttede at blive langs ?land, for ikke at skulle risikere motorsejlads det meste af vejen. Ved at v?lge sejladsen langs ?lands ?stkyst, kunne jeg altid s?ge ind til kysten og ankre, n?r jeg ville. Det blev til en stille sejlads med megen lidt vind, men dog det meste af tiden for sejl. Ikke s? lang en distance, denne dag, kun knap 50 s?mil. S? 10 s?mil f?r vi n?ede det nordlige af ?en fandt jeg en lille vig, ved et fyr, og der blev ankeret s?nket ned p? klippegrund, som vanligt. Igen en rolig nat.

Mandag den 30. juni blev kursen s? sat p? fastlandet ind mod vest, da afstanden var for lang til af g? direkte nordp? op i n?rheden af den begyndende indsejling til Stockholm. En l?nger sejlads kom der ud af det, men vinden var meget svag de f?rste timer s?ndag morgen, s? jeg turde ikke regne med en distance p? meget over de 80 s?mil, og derfor var jeg n?dt til at s?ge mod Norrk?bing, og ankrede der i sk?rg?rden blandt de sm? sommerhuse, som svenskerne har p? de mange ?er. Men st?rre huse er nu ogs? ved at v?re p? vej, om end noget mindre charmerende for os andre at kigge p?, men nok mere bekvemmelige at bebo.

Tirsdag den 1. juli sejlede vi s? ca. 60 s?mil i roligt vejr, og p?begyndte f?rst sejladsen kl. 8:30 om morgenen. Det var en ren svir, og kun fordi, at distancen kunne b?re det. Det er altid godt at komme tidligt fra reden, for der kan nemmest opst? problemer, s? man ikke n?r i havn til den forventede tid, grundet vigende vind, modstr?m, eller andre ting, man ikke havde forudset. Men vi n?ede ind ved 20:30 tiden, og der er nu kun ca. 45 mil tilbage til Stockholm.

Onsdag den 2. juni ligger jeg p? anker, og f?r skrevet blandt andet dette her, og forbereder mig p? den videre sejlads ind i den selvf?lgelig svenske sk?rg?rd, med ogs? til dels den Stockholmske, om end den nok ikke kan siges at str?kke sig s? langt som hertil, men det er dog indensk?rs sejlads herfra af, og f?rgerne til Gotland, kommer sejlende j?vnligt forbi her ude p? den anden side af sk?rene.

Mere blev der ikke skrevet p? denne turJ

 

 
Forsiden
 
Sejlture
 
Skotland
 
Bornholm
 
Stockholm
 
Sk?rg?rden
 
F?r?erne
 
Island
 
Husudlejning
 
Sommerhusudlejning
 
B?dudlejning
 
Link
 
Kontakt