|
Sejltur til
F?r?erne.
Vi sejler fra Skagen den
sidste mandag i maj m?ned kl. 4 om morgenen med en god nord-nord?stlig
vind. Retningen er F?r?erne og kursen 270 grader. Vi skal fri af
Norges kyst f?r kursen kan s?ttes mere nordligt til 285 grader. Den
lige linje er syd om Shetlands?erne med Fair Isle om bagbord. En
moderat hastighed som f?lge af lette og skiftende vinde f?rer os til
Shetlands?erne p? 4 d?gn. To d?gn senere er vi p? F?r?erne. Lidt t?ge
og finregn byder os velkommen p? ?erne tidligt om morgenen, men
temperaturen er ok, s? vi f?ler os godt modtaget af Vejrguderne.
Vandtemperaturen er p? F?r?erne 7 grader, hvilket er det halve af hvad
vi forlod i det hjemlige Kattegat.
Solcremen kunne vi have
brugt mere af, hvis vi havde fulgt sundhedsstyrelsens anbefalinger. En
2-3 dage har den st?et p? sol og lette gevandter for mandskab med hang
til det. Om natten har der dog v?ret halvkoldt, s? et godt v?vet
uldt?ppe fra de nordlige himmelstr?g, er efterf?lgende forsigtigt
n?vnt i aftenb?nnen til kommende ?nsker. En t?ppe gjort af andet
materiale er dog tr?dt i dets sted og det er virkningsfuldt at sv?be
om sig.
F?r?erne er en ?gruppe
best?ende af 18 ?er, hvoraf de 17 er beboet. Arealet er p? 1.399
kvadratkilometer, hvilket svarer til en tredivedel af Danmarks areal,
eller ca. dobbelt s? stor som Bornholm. Men udstr?kningen er st?rre,
og ?erne er 118 km fra nord til syd, og 75 km fra ?st til vest. Der
bor ca. den samme befolkning som p? Bornholm, 50.000 mennesker. F?r er
der lidt flere af, nemlig 70.000 styk. F?r?erne kan v?re opkaldt efter
f?rene, selvom der ogs? er andre teorier, men nok af f?rene har de
ikke til at v?re selvforsynende, s? de m? importere for at efterkomme
behovet. Temperaturen her er ok. Der er ikke s? varmt som i Danmark,
men ca. 5 grader mindre. Det er fint men m?ske ikke til den helt store
badeferie. Dog er det fint for f?ringerne at bade i, deres s?son er
g?et i gang. Der er ingen grund til at v?re s? pivet. Til morgenbordet
har vi et ganske godt supplement til termometeret, nemlig nutellaen,
og den er ikke til at tage fejl af. Nutellaen er rigtig godt sm?rbar,
og s? kan det ikke v?re s? ringe, endda.
Skyer, havgus og t?ge er
der nok af heroppe. Det ene ?jeblik er der fri udsigt til fjeldene og
det n?ste ?jeblik er de indsv?bt i hvidt vat, eller det der ligner.
Det kan bev?ge sig langsom, hurtigt eller bare ligge stille og v?re
der. Skiftene kan v?re fra du vender dig om, og vindene liges?.
Fjordsejlads giver faldvinde, eller hvad de m?tte hedde, men heroppe
hedder det vel fjeldvinde og de er endnu mere uforudsigelige og
afvekslende n?r vi sejler mellem ?erne. Afstandsbed?mmelse er sv?rd
til s?s, og lettere er det ikke her. At det skyldes de forholdsvis
h?je fjelde, er mit g?t; og bedst som jeg synes vi er t?t p? en fjeld?,
er der ved et kig p? s?kortet 6 s?mil.
Fantastisk er det at sejle
mellem ?erne. Det h?jeste fjeld er p? ?en Eysturoy, og er p? 882
meter. Eysturoy er en af de nordlige ?er som ligger ?st for Streymoy,
hvor hovedstaden Thorshavn er. Det har det ikke v?ret ufarligt at v?re
fisker fra tiden f?r motoren kom i b?dene. Med de kraftige
tidevandsstr?mme og st?rke vinde mellem ?erne, har sejladsen v?ret
udfordrende. Vi har sejlet i modstr?m p? 4 knob, og det kan sagtens
blive v?rre. De lokale heroppe er mere p? vagt for tidevandet end
vindene. Vandstandsforskellene er ikke s? voldsomme og ofte under en
meter, s? det er ikke noget der betyder s? meget.
Venligt blev vi taget imod
heroppe, selvom vi ikke havde f?et indk?bt den f?r?ske stander til
tiden. Flovt, men rigtigt. Men vi har fundet salgsstedet for yachtflag
og har f?et den h?ngt op. Fantastisk er politikken for havnepenge
heroppe. De opkr?ver 0 kr. i havnepenge, til geng?ld er der b?de
gratis bad, t?jvask og t?rretumbling inkluderet. Rene h?ndkl?der er
der p? toilettet og skulle du have glemt dit h?ndkl?de n?r der er
badetid, ligger der et klar til dig. Et himmerrige for en sejler at
komme til. I de mindre havne er der ikke bad, men her i Tv?roy havn p?
Suduroy (syd?en) er faciliteterne i orden.
Det er selvf?lgelig et
mindre samfund vi er sejlet til, men derfor ikke mindre interessant.
Et sagn fort?ller om en irsk munk, ved navn Sankta Brandan, der i 545
drog ud for at finde paradis?en, som han havde h?rt s? meget om, og
hvilket jo s? er F?r?erne. Sagnet fort?ller ogs? at han sejlede videre
til b?de Island og Nordamerika. Den eneste skriftlige kilde der
underst?tter irske munkes bos?ttelser p? F?r?erne stammer fra en irsk
munk, der i 825 beskriver ?erne. Norske vikinger menes at have beboet
?erne omkring ?r 800. den f?rste f?r?ske viking hed Grimur Kamban, som
kom til F?r?erne fra Hebriderne, og da Norge blev samlet omkring ?r
900 med h?rd h?nd flygtede mange nordm?nd til F?r?erne for at bos?tte
sig p? paradis?en.
Sprogligt har de meget
tilf?lles med isl?ndingene, men kan alligevel ikke tale sammen som vi
kan med fx nordm?ndene og svenskerne, hvor vi hver is?r taler vores
respektive sprog og forst?r en st?rre eller mindre del af hvad den
anden siger. Men n?r f?ringer og isl?ndinge taler sammen, foreg?r det
p? engelsk nu. Tidligere foregik ordvekslingen p? dansk, men
isl?ndingene er nu blevet s? d?rlige til dansk, at det engelske sprog
har taget over, n?r de skal forst? hinanden.
Her p? Suduroy (syd?en)
starter der et nyt gymnasium op efter sommerferien. Der bor ca. 5000
mennesker p? ?en og hovedparten af ?rgangen tager den
ungdomsuddannelse, da det kan forl?nge tiden, som familien derved kan
bor sammen. Hvis de v?lger en anden ungdomsuddannelse er det typisk i
Thorshavn det skal foreg?, og det indbefatter at den unge flytter
dertil, da transporttiden med f?rge er 2 timer hver vej og temmelig
kostbar.
?en er opdelt p? 7
kommuner. Ja, det er rigtigt: 5.000 indbyggere og 7 kommuner. Godt 700
personer pr. kommune i gennemsnit her p? ?en. P? F?r?erne som helhed
er der 30 kommuner og det giver omkring 1.700 indbyggere i gennemsnit.
Men i Thorshavn bor der alene godt 15.000 indbyggere i en kommune, s?
hvis Thorshavn kommune tr?kkes ud af regnestykket bliver
indbyggerantallet i de resterende kommuner omkring 1.000 i gennemsnit.
For at g?re en sammenligning med Bornholm igen, var de
foregangskommune i Danmark ved at konstituere sig med sine knap 50.000
indbyggere i en kommune.
Der ligger m?ske nok en
udfordring for f?ringerne i at rette deres demokrati lidt til, i hvert
tilf?lde hvis vi sammenligner med de danske forhold. De har historisk
set et andet mere forpligtende forhold til hinanden. Madforr?det blev
historisk set suppleret kraftigt som f?lge af de omstridte grindedrab.
N?r grinderne udeblev et ?r eller flere i tr?k, kunne det v?re h?rde
tider for befolkningen.
Pr?cis den morgen vi kom
hertil lagde vi ind i den nordlige havn, Skopun, p? Sand?. Vi kom ind
kl. 5 om morgenen, og der m?dte vi nogle f?ringer der var p? vej ned
p? den sydlige del af ?en for at partere grinder. Aftenen f?r havde de
opdaget en grindeflok og f?et 70 drevet ind i en vig syd for ?en. De
driver p? dem ved r?b og hamren p? b?dene, kaster med sten som de
medbringer fra land eller et lod med snor i, som de s? igen og igen
kan kaste efter grinderne. Grinderne sv?mmer simpelthen p? grund inde
i vigen, og der g?r ventende F?ringerne s? ud i vandet til dem og
dr?ber dem ved at sk?re halsen/nakken over p? dem. De siger det g?r
hurtigt med at aflive dem, men det lyder ikke rart.
Grinderne kommunikerer og
orienterer sig ved at sende lyde ud og f? respons tilbage i form at
refleksion hvis lydb?lgerne m?der en klippev?g. N?r der som i dette
tilf?lde ikke er en klippev?g forude til at kaste lydb?lgerne tilbage,
men en flad sandstrand, kommer lydb?lgerne ikke tilbage og de tror de
kan sv?mme videre, men strander i stedet p? stranden.
Efter vi havde sovet et par
timer var der meget travlt i havnen. En del af de dr?bte grinder
svarende til indbyggerne i Skopun var blevet k?rt ned p? havnen p?
lastbiler og blev der l?sset af med en rendegraver. K?dfordelingen
foregik nu p? den m?de at alle familier fik det antal stykker k?d og
sp?k tildelt, som familien talte. Var der 5 i familien fra sp?d til
olding; fik man 5 stykker af hver. De personer der ikke kunne deltage
i hverken selve drabene eller den senere udsk?ring, s? som gamle,
syge, folk p? rejse, mv. f?r alligevel deres del af grinderne. Det
bliver leveret hen til dem. Grindeformanden st?r med lister og krydser
af, efterh?nden som k?det bliver udleveret. Der er p? forh?nd udpeget
en grindeformand, der har listerne med navnene p?, og som s?dan styrer
processen.
Efter nogle timer er havnen
igen ryddet for borgere og de store grindehoveder, skelettet og
finnerne ligger nu tilbage og de 70 grinder er nu p? vej i f?ringernes
frysere. Grinderesterne bliver nu hentet og kommer p? en b?d, sejlet
ud og g?r tilbage til moder jord, som krabbef?de eller hvem der er
interesseret derude p? Nordatlanten bund.
Generelt er f?ringerne mere
forpligtet p? hinanden. De aftaler fx ikke p? forh?nd, at de bes?ger
hinanden, de kommer bare forbi. En kop kaffe eller hvad de nu nyder
sammen. M?ske snakker de s? om f?ringernes l?srivelse fra Danmark. Der
er 4 republikanske partier og 2 hjemmestyre partier p? F?r?erne.
Hvordan forholdet er mellem l?srivelsespartierne og de der ?nsker
hjemmestyre, er ikke s? nemt at finde ud af. Men kaffen kan m?ske n?
at blive kold et par gange under ordvekslingen, for jeg tror nok at
det g?r dem noget p? sinde.
Vores ven, David, tog os
med en fisketur ud af fjorden med sin f?r?ske traditionelle fiskeb?d.
P? dens sider er der monteret rulle med fiskesn?rer og en 4 kroge p?
hver. Rullerne kaldes snellar og er elektronisk styret med hydraulik
til op og nedfiring af sn?ren. Der er et 3 punds lod i enden af sn?ren
og derefter 4 kroge med en favns l?ngde i mellem dem, som David
angiver det. Hjulet k?rer s? via det hydrauliske elektroniske system
rundt med den virkning p? krogene, at de bev?ger sig op og ned i
vandet. Loddet n?r helt ned p? bunden for det er der fiskene er og
lever af de sm?dyr der lever der, s? som sm? s?stjerner. David satte 2
ruller i gang med at k?re op og ned, og inden der var g?et 5 minutter
havde vi 3 torsk og en sej om bord. S? vi fik krogene indenbords, for
ikke at indfange mere af havets goder, for det var jo kun en pr?ve for
at vise os, hvordan det foreg?r. At omr?det er fiskerigt er vi ikke i
tvivl om, og det er f?ringernes eksportkasse heller ikke. Over 90 % af
indtjeningen p? F?r?erne kommer fra fiskeriet.
Vi sejlede til Thorshavn de
sidste 2 dage vi var der. N?r jeg tidligere har sejlet til Norge og
Sverige, er der ingen registrering eller bureaukrati der skal
indblandes. Det er der i Thorshavn! Vi kom i noget h?rdt vejr og havde
ikke f?et meldt p? kanal 12, at vi var i farvandet, og n?sten f?r vi
havde trosserne omkring klamperne stod b?de tolderen og havnechef der.
Havnechefen var godt sur da han lige forinden havde taget imod
genstridige tyskere der ikke tog imod instrukser fra ?autoriteten?, s?
vi blev lidt hurtigt ignoreret p? engelsk, hvis det ellers er
ladesigg?religt, og ellers beordret til betaling p? havnekontoret ved
afsejling.
Tolderen var derimod en
venlig ung mand der undskyldte havnechefens reaktion, med de
genstridige tyskere som ?rsag. Men at vi fik toldere ombord p?
F?r?erne, der en del af det danske land, synes jeg kunne indordnes
under fortidens bureaukratiske tider, men nej. Der blev udformet
formularer til underskrift, og vi havde intet at fortolde. Flink
tolder, det m? vi gi ham.
Thorshavn er en hovedstad,
men af de mindre. Administrationen er der og de l?ngerevarende
uddannede bor her. N?r ungdommen skal hjemmefra, er det ogs? til
Thorshavn det f?rste skridt tages enten i retning mod en gymnasial
uddannelse med efterf?lgende uddannelse der, eller med efterf?lgende
uddannelse i Danmark. En 15.-20.000 f?ringer lever i Danmark, hvoraf
mange er under uddannelse. Thorshavn best?r af en mindre kerne i
midtbyen som ligger lige ned til havne. Den er fredet og s? videre,
men den er og idyllisk og hyggelig. Gammelt stokv?rk der velholdt og
som fungerede som handelsstationer, og n?r derved de gamle huse med
gr?s p? taget, og nogle af dem er ikke st?rre end et godt br?ndeskur.
Det er op og ned af klipperne ad mindre stier. Hvis man g?r lidt uden
for bymidten kommer der parcelhuskvarterer som kan sammenlignes med
danske forhold, med den forskel at de fleste er af tr?, hvor vi ynder
murstenen. Er man til shopping er der lidt at se p? i Thorshavn og
folk er venlige og det danske sprog kan bruges overalt. Fodbold VM var
i gang og p? udend?rs storsk?rme under parasoller, l?b kampene af
stabelen p? udsk?nkningsstederne op ad kajen. Om natten skete der ogs?
noget og det var sang. F?ringerne samles i grupper p? 10-15 stykker og
s? synger de. De st?r op eller s?tter sig ned og synger midt om
aftenen og til ud p? morgenen. Hyggeligt var det, selvom nattes?vnen
blev forstyrret eller udsat noget.
I havnen var der 2 sejlb?de
der var f?r?ske, men eller var der omkring 300 mindre motorb?de hvoraf
de fleste var udstyret med det f?romtalte snellarsystem til fiskeri.
Og her i Thorshavn skulle der betales havnepenge, 80 kr. pr d?gn og
bad toiletbes?g og t?jvask skulle der betales rigeligt for derudover.
Alle f?ringer taler dansk
og g?r det gerne. Vi m?dte kun venlighed mod os, og fik det sl?et
fast; at F?r?erne er en del af Danmark, og der lever mange f?ringer
her, men vi er nok ikke s? gode til at se op til F?r?erne.
Prisniveauet er ikke langt
fra det danske. Br?ndstof er et par kroner billiger pr. liter, men
forbrugsvarer er lidt dyrere. N?r vi betaler med danske penge, f?r vi
tilbage med f?r?ske motiver p?, og de er ogs? gangbare i Danmark. S?
det er nemt med sprog og penge at bes?ge F?r?erne og et bes?g v?rd.
Skrevet af skipper Peder
Koch fra det gode skib Grya, der er en Faurby 36.
|
|